۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۰:۱۴

در قالب کتابی منتشر شده توسط نشر معارف؛

سیاست و قدرت در عصر عباسی اول تحلیل شد

سیاست و قدرت در عصر عباسی اول تحلیل شد

«گفتاری در سیاست و قدرت عصر عباسی اول» نوشته محمدجواد گودینی و مجتبی زارعی توسط دفتر نشر معارف منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «گفتاری در سیاست و قدرت عصر عباسی اول» نوشته محمدجواد گودینی و مجتبی زارعی با شمارگان هزار نسخه، ۱۴۴ صفحه و بهای ۳۰ هزار تومان توسط دفتر نشر معارف منتشر شد.

کتاب دو فصل به ترتیب با این عناوین دارد: «در سقوط امویان و ظهور عباسیان» و «سیر قدرت و سیاست در زمینه عصر عباسی اول». نویسندگان در فصل نخست به چگونگی قدرت یافتن خاندان عباسی و پایان خلافت ۹۱ ساله امویان پرداخته و مهترین دلایل سقوط دولت اموی را ذیل این سه مبحث مورد بررسی و واکاوی قرار داده‌اند: «تمهیدات خراسان در گذار از بنی امیه به جریان عباسی»، «در پایان یافتگی بنی امیه» و «بررسی عوامل سقوط امویان».

نگارندگان این اثر تاریخی در فصل دوم، به سیر قدرت و سیاست در عصر اول عباسی (که به ۱۰۰ سال نخست خلافت عباسیان اطلاق می‌شود)، پرداخته و مهم ترین موضوعات و رخدادهای سیاسی- فرهنگی در عصر اول عباسی از زمان خلافت ابوالعباس سفاح (نخستین خلیفه از نسل عباس بن عبد المطلب) تا معتصم عباسی را ذیل هشت مبحث شرح داده‌اند: «دوره تاسیس و پروژه سرکوب؛ ابوالعباس سفاح»، «قوام سرکوب و بنیان گذاری دوم: ابوجعفر منصور دوانیقی»، «دهه سیاست و مراقبت؛ ابوعبدالله مهدی عباسی»، «نزاع بر سر قدرت و حوزه نفوذ؛ ابومحمد موسی الهادی»، «توامانی رشد علم و سرکوب؛ ابوجعفر هارون الرشید»، «درگیری‌های خلیفه گری و ظهور ماهیت عباسیان؛ ابوعبدالله محمد امین»، «پروژه ولایت‌عهدی امام رضا (ع) و راه اندازی بیت الحکمه؛ ابوالعباس مامون» و «پروژه مهار ایرانیان و غلبه ترکان؛ ابواسحاق المعتصم بالله».

عصر عباسی اول که دوران مهمی در تاریخ اسلام و زندگانی اهل بیت عصمت و طهارت است، دوران سخت، تیره، سنگین و آزاردهنده‌ای برای اهل بیت و پیروان راستینشان بود. دوران خلافت عباسیان بیش از پنج سده به طول انجامید و جهان اسلام در این مدت فراز و فرودهای بسیاری به خود دید و تحولات بسیاری در این عصر به وقوع پیوست.

خلافت خاندان عباسی به سال ۶۵۶ قمری با حمله نظامی هولاکو خان به بغداد و قتل مستعصم آخرین خلیفه عباسی در بغداد به فرجام رسید.

کد خبر 5198281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha